سالی که همه دستگاه های حاکمیتی با همکاری و مشارکت مؤثر، مکلف به فراهم کردن بستر تربیت کودکان هستند، نقطه آغاز یک رویداد تربیتی بزرگ در کشور خواهد بود

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نشست خبری با اصحاب رسانه:

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: تربیت کودکان زیر شش سال به عنوان با ارزش ترین سرمایه های کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته و این سازمان خود را در برابر این امانت های الهی مسئول می داند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علیرضا حاجیان زاده؛ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ملی و روز جهانی کودک برگزار شده بود، ضمن اشاره به این که در سالیان گذشته، توجه به «کودکان پیش از دبستان»، دچار فراز و فرودهای بسیاری بوده است؛ اظهار کرد: در سال 1399 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش، توجه همگان را به ضرورت برنامه ریزی برای مهدهای کودک و دوره پیش دبستان، جلب و این سال را به نقطه عطفی در تاریخ تعلیم و تربیت ایران تبدیل کردند.حاجیان زاده افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مهدکودک ها هم ذیل آموزش و پرورش است مهدهای کودک، فقط یک مرکز خدماتی نیستند که بچه را حفظ کنند و خدمت بدهند بلکه مرکز آموزشی و پرورشی کودکان هستند، برای مهدکودک‌ها و دوره پیش دبستانی ها، برنامه داشته باشید»، ابلاغ این فرمان، منتج به ابلاغ مصوبات 834 و 836  شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و ضرورت توجه به تعلیم و تربیت کودکان قبل از دبستان شد.رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: طبق «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک»، دوره کودکی شامل کودکان گروه سنی بدو تولد تا شش سال تمام است که به دو دوره سه ساله تقسیم می شود و «تنظیم گری»، «برنامه ریزی»، «هدایت»، «ارزیابی»، «نظارت» و «تعیین استانداردها شاخص‌ها و سنجه‌های تعلیم و تربیت دوران کودکی» بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان مرجع انحصاری برنامه های تعلیم و تربیت کودکان صفر تا ۶سال است.وی با اشاره به مهم ترین اهداف این سازمان گفت: مهم ترین اهداف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، «ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی»، «ارتقا شایستگی های تربیتی»، «توانمندسازی و حمایت از خانواده ها»، «ارائه آموزش های مناسب برای کودکان در مراکز مورد تأیید» و «آماده سازی کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور» با زمینه سازی برای تکمیل و تعالی هویت و رشد همه جانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی، حرکتی، اجتماعی،  معنوی، زیستی و بدنی است.حاجیان زاده تصریح کرد: تربیت کودکان زیر شش سال به عنوان با ارزش ترین سرمایه های کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته و این سازمان خود را در برابر این امانت های الهی مسئول می داند.وی با اشاره به این که آغاز به کار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را می توان آغاز توجه ویژه تربیتی به کودکان زیر شش سال درجمهوری اسلامی ایران دانست، بیان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به طور رسمی فعالیت خود را از سال 1400 آغاز کرد  و دستاورد «باور کودکان به عنوان با ارزش ترین سرمایه های ملی کشور» ؛ مثل همه فعالیت های فرهنگی در آینده به بار خواهد نشست. رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، با اشاره به این که «هفته ملی کودک سال 1400 »، نوید بخش سالی سرشار از رویدادهای تربیتی مناسب برای کودکان زیر شش سال است، گفت: سالی که همه دستگاه های حاکمیتی و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد مسئول با همکاری و مشارکت مؤثر، مکلف به فراهم کردن بستر تربیت و شکل گیری شخصیت و هویت کودکان هستند، بطور یقین نقطه آغاز یک رویداد تربیتی بزرگ در کشور خواهد بود.وی با اشاره به این که تربیت کودکان، پیچیده ترین و دشوارترین کار در سیاست های کشوری، قلمداد می شود و این سازمان برای انجام مأموریت و رسالت خطیر خود به یاری همه دوستداران فرهنگ غنی ایران اسلامی نیاز دارد، افزود: در این مسیر ارزشمند همراهی والدین در تحقق اهداف سازمان، تأثیر بسزایی دارد. همچنین از کلیه اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات کودک؛ هنرمندان، شاعران، نویسندگان و تهیه کنندگان یاری و همراهی می طلبیم و اعلام می کنیم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛ برای برنامه ریزی های مبتنی بر انتظارات کلان ملی؛ از مشارکت وهمیاری همه متخصصان و صاحب نظران حوزه کودکی استقبال می کند.حاجیان زاده با تأکید بر این که شناخت دقیق و همه جانبه کودکان، پیش نیاز برنامه ریزی و طراحی فعالیت های تربیتی برای آنان است، گفت:  تربیت کودکان برای زمان خودشان بدون تحلیل دقیق شرایط و شناسایی فرصت های تربیتی، امکان پذیر نیست. والدین مسئول، برای تربیت فرزندان خود به حمایت های فنی و تخصصی نیاز دارند و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، برای توانمندسازی و حمایت از والدین، ویژه برنامه هایی را طراحی و اجرا خواهد کرد.وی با اشاره به شعار هفته ملی کودک با عنوان «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»، تصریح کرد: کودکان عامل مهم حال خوش زندگی بوده و صدای بازی و نشاط کودکان، امید بخش و نمایانگر جریان زندگی است. کودکان با بازی زندگی می کنند و بازی زندگی کودکان است.رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: تنها در سال، یک هفته برای شنیدن صدای خوش کودکی و تجربه رنگ خوش زندگی، کافی نیست. همواره با کودکان خوشحال باشیم و با خلق فرصت هایی برای بازی، قصه گویی، هنرنمایی، دویدن، پریدن، خندیدن و با هم بودن برای آنها فرصت های تربیتی مناسب ایجاد کنیم.  حاجیان زاده با بیان این که سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک، تثبیت و تقویت صدای خوش کودکی و تداوم رنگ خوش زندگی را در برنامه های خود مورد توجه قرار داده است، گفت: به زودی برنامه سالانه و 5 ساله این سازمان، مبتنی بر اسناد بالادستی، اعلام خواهد شد. در برنامه 5 ساله سازمان به برنامه ریزی هایی برای «شنیدن صدای کودکان»، «گفتن از کودکان» و «درباره کودکان»؛ در جهت گفتمان حاکم و رایج کشور و بسترسازی برای استفاده از همه ظرفیت های موجود برای تربیت یکپارچه و متوازن اوان کودکی، پرداخته ایم. وی افزود: در حال حاضر بیش از 8 میلیون کودک زیرشش سال در 50 هزار مهدکودک و پیش دبستانی ثبت نام و در حال آموزش هستند و بیش از 200 هزار مربی در این مراکز مشغول فعالیت می باشند. رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت گفت: دسترسی عادلانه همه کودکان به امکانات تربیتی از سیاست های ماست و در سیاست های  سازمان، حداقل 20 هزار مهدکودک روستایی را پیش بینی کرده ایم و قطعا حمایت از خانواده های روستای یکی از اولویت های این سازمان است.وی در خصوص فعالیت مهدهای کودک و پیش دبستانی ها گفت: در حال حاضر این مراکز مانند سال قبل به کار خود ادامه خواهند داد تا مصوبه های جدید به تصویب رسیده و اطلاع رسانی شود. تلاش می کنیم دستورالعمل ها و مصوبات جدید سازمان را تا پایان امسال آماده کرده و در برنامه سالانه 1401 اجرا کنیم. همچنین نظارت بر فعالیت مهدهای کودک و پیش دبستانی ها در استانداردسازی فضا و برنامه های اجرایی، نیز تا زمانی که استانداردهای جدید تصویب و ابلاغ نشده، بر طبق روال سابق خواهد بود.رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: از نظر ستاد ملی کرونا، مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی در گروه 2 شغلی قرار گرفته اند. بنابراین بر طبق مصوبات امکان فعالیت آنها در شهرستان های نارنجی وجود دارد به همین دلیل این مراکز در اغلب شهرهای کشور به صورت حضوری فعالیت دارند. حاجیان زاده با اشاره به توانمندسازی مربیان این حوزه گفت: برای توسعه مهدکودک ها باید مربیان را در دو عرصه کوتاه مدت و بلندمدت آموزش دهیم. برای این منظور رشته های تربیت مربی را در دانشگاه های فرهنگیان ایجاد کرده و به موازات آن زمینه ارتقا علمی مربیان را از طریق آموزش های ضمن خدمت فراهم خواهیم کرد.وی افزود: تأکید ما بر این است که کودکان دوره 3 ساله اول زندگی را در آغوش خانواده ها باشند و دوره 3 ساله دوم را در پیش دبستانی ها تعلیم ببینند تا آماده حضور در مدارس شوند.

سند تحول بنیادین